به گزارش خبرگزاری کرامت؛ محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت ۲۷ خرداد و سالروز صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی برای تأسیس نهاد انقلابی جهاد سازندگی، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مجموع تولیدات کشاورزی حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تن بود، این رقم اکنون با ایثار و از خود گذشتگی کشاورزان و مجموعه فعالان ستادی و اجرایی بالغ بر ۱۳۰ میلیون تن شده است.
وی با اشاره به اینکه ما هیچگاه خود را در همین حد محدود نخواهیم کرد، افزود: با توجه به وجود استعدادها و ظرفیتهای فراوان در بخش کشاورزی، راهبردهای مؤثری برای جهش تولید در عرصه کشاورزی تدوین کردهایم.
وی با تاکید بر ضرورت حداکثر سازی تولید در عین حفاظت از منابع پایه و محیط زیست به عنوان نخستین راهبرد وزارت جهاد کشاورزی گفت: در عرصه جهش تولید، همچنان با تلاش مستمر و یکنواخت به حرکت در مسیر تولید ادامه خواهیم داد، زیرا این راهبرد سبب به حداقل رساندن نوسانات فصلی برای تعادل بازار داخلی، صنعت و صادرات میشود.
نیکبخت، «توازنبخشی به تولید» را دومین راهبرد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی برشمرد و ادامه داد: در این بخش سهم هر یک از حوزهها از منابع مورد استفاده مشخص است و باید متناسب با میزان استفاده از منابع، تولید انجام گیرد.
وی سومین راهبرد وزارت جهاد کشاورزی را «تولید صادراتمحور» معرفی کرد و افزود: صادرات راه حل بسیار مفید برای افزایش تولید و حمایت مستمر از تولیدکننده و جذب سرمایهگذاری در عرصههای مختلف کشاورزی است تا تولید کننده صرفاً نگاه محدود به بازار داخلی نداشته باشد بلکه با انگیزه صادرات و ارزآوری برای کشور، به تولید پایدار برسد.
وزیر جهاد کشاورزی چهارمین راهبرد کلان بخش را «دانشبنیان شدن با افزایش بهرهوری» معرفی کرد و گفت: این راهبرد خود در سه زیرمجموعه پژوهش، تحقیقات و آموزش و ترویج به منظور رسیدن به هدف حداکثری تولید شکل میگیرد، زیرا کشاورزی موفق راهی جز استفاده از نتایج تحقیقات و مدرنسازی ملزومات کار با استفاده از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان، مؤسسات علمی و مراکز دانشگاهی ندارد.
وی تعیین اولویتها را هم به عنوان یکی از راهبردهای استراتژیک نام برد و افزود: هم در بخش زیرساختها و هم بخش سرمایهگذاری، اصلیترین توجه به آبخیزداری انجام خواهد شد.
نیکبخت، توجه جدی به مشارکت دادن مردم در همه بخشها را کلید موفقیت در این مسیر دانست و تصریح کرد: نهتنها در حوزه حفظ آب و خاک مشارکت مردم را، راهحل تکمیلی و نهایی میدانیم؛ بلکه به منظور رسیدن به هدف شعار سال نیز مشارکت مردم را به عنوان یک راهبرد اساسی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی نهادینه کردهایم.
وی با اشاره به اولویت دیگر وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش جذب سرمایهگذاری بیان کرد: در این حوزه هم با آشنایی کامل از منابع موجود و شناسایی و حذف محدودیتها و موانع، محور برنامهها شیلات، آبخیزداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی تعیین شده تا بتوانیم به اهداف راهبردی خود برای تولید صادراتمحور دست یابیم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در بخش «تولید صادراتمحور»، صادرات محصولات خام کشاورزی دیگر هدف ما نیست، بلکه معتقدیم باید با تکمیل زنجیره تولید و با کمک صنایع تبدیلی و تکمیلی، این محصولات فرآوری شده و با ارزش افزوده بالا را به کشورهای دیگر به ویژه با اولویت کشورهای همسایه صادر کنیم.
وی اولویت سوم را در بخش سرمایهگذاری، توسعه گلخانهها و کشت گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: نعمت خدادادی چهار فصل ایران، این اجازه را به ما میدهد تا در هر اقلیمی کشت گیاهان دارویی و گلخانههای پرورش این گیاهان را توسعه دهیم، بخصوص اینکه در این بخش متقاضی سرمایهگذاری فراوان از میان فارغالتحصیلان بخش کشاورزی وجود دارد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بهبود ۲ میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی در سال گذشته گفت: امروز خرید تضمینی محصول گندم به عنوان یک محصول مهم استراتژیک، به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.
وی ادامه داد: خرید از مناطق گرمسیر به پایان رسیده و در مناطق معتدل و سردسیر ادامه دارد که نسبت به سال گذشته در همین مدت حدود ۳ درصد افزایش خرید داریم و انشاءالله برای دومین سال پیاپی نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت که این وضعیت صرفهجویی بسیار بزرگ ارزی برای کشور به ارمغان میآورد.
« خبرگزاری کرامت، راوی حقیقت »
در عصر فریب، در روزگاری که با جنگ روایتها توسط امپراطوریهای رسانه ای رو به رو شده ایم در زمانی که حقیقت را به گردباد میسپارند تا دیده نشود و در دنیایی که خاموشی را برای تاریکی میخواهند ما شمعی برافروخته ایم تا سر آغاز روشنایی گردیم، صدای بینوایان شدهایم تا روایت کنیم حقیقت را...
دفتر مرکزی خبرگزاری در محل ساختمان مرکز اطلاع رسانه و رسانه های نوین مجمع جهانی کرامت است.
تمامی فعالیتهای «خبرگزاری کرامت» در مسیر آگاهی بخشی و برای تعالی بینش است، این خبرگزاری زیر مجموعهای از مرکز اطلاعرسانی و رسانه های نوین «مجمع جهانی کرامت» بوده و فعالیت های آن با هماهنگی آن نهاد معظم صورت میگیرد. ضمنا بروندادها و محصولات متنوع رسانه ای این مجموعه حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه بوده و فعالیت های آن متاثر از تشکیلات مومنانه مجمع جهانی کرامت و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.