غییر در نظام پرداخت یارانهها مسئلهای است که این روزها بیش از هر چیز دیگری، افکار عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار داده است؛ امری که نشاندهنده گردش در رویکرد قوه مجریه از تمرکز بر «ساختوساز» به سمت اصلاح «سازوکار» است.
تغییر در نظام پرداخت یارانهها مسئلهای است که این روزها بیش از هر چیز دیگری، افکار عمومی جامعه را تحت تأثیر قرار داده است؛ امری که نشاندهنده گردش در رویکرد قوه مجریه از تمرکز بر «ساختوساز» به سمت اصلاح «سازوکار» است. در توضیح این مطلب باید گفت: 1- دولت سیزدهم میتوانست بهجای اتخاذ مدل پرمخاطره «سازوکار»، بر الگوی «ساختوساز» تمرکز نماید؛ موضوعی که همواره برای دولتها از جذابیت زیادی برخوردار است؛ خاصه اینکه ذائقه مردم عادت کرده است تا میزان موفقیت دولتها را بر اساس عدد اجرای پروژهها ارزیابی نمایند. علاوه بر این، پیروی از متد ساختوساز میتوانست رضایت زنجیرهای از پیمانکاران و شرکتهای بزرگ دولتی، نمایندگان مجلس که دنبال اجرای پروژههای عمرانی در حوزه خود هستند، بروکراتها، تولیدکنندگان، واردکنندگان و ... را به دنبال داشته باشد.
2- سالها است که مسئولین دولتی در حال کلنگ زنی پروژههای زیرساختی و عمرانی در کشور هستند؛ اما نتیجه قابلتوجهی از آن به دست نیامده است. علیرغم ساخت تعداد زیادی سد، ما بیش از گذشته با بحران آب مواجه هستیم، بهواقع با اینکه حجم پروژههای توسعه، صعودی بوده؛ اما در بسیاری از آنها بهرهوری در سطح نازلی است و برخی دیگر نیز معطل و فاقد قابلیت بهرهبرداری هستند؛ چراکه سازوکارها دچار ایراد اساسی است. 3- اصلاح سازوکارها شهامت میخواهد؛ چراکه برخلاف تمرکز بر ساختوساز که رضایت خیلیها را در پی دارد، دست زدن به اصلاح سازوکارها، مستلزم درگیر شدن با کانونهای فساد قدرتمندی است که از سازوکارهای معیوب فعلی منتفع میشوند. علاوه بر این برخلاف ساخت بزرگراه و سد، پل و ... که ریسک پایینی دارد، اصلاح سازوکارها یعنی قدم گذاشتن در مسیری با تجربه کم و قبول ریسک انجام فعالیتهایی که هیچ تناسبی با نمایشهای پوپولیستی ندارد و حتی ممکن است در کوتاهمدت محبوبیت دولت را بهشدت کاهش دهد.
نکته پایانی: باید توجه داشت مشکل عمده دولتها، نه در سیاستگذاری، بلکه در سازوکارها و مکانیزمهای اجرای سیاستها است و تا زمانی که این مکانیزمها اصلاح و ترمیم نگردند، ایجاد زیرساختها نتیجهای در پی نخواهد داشت. موضوعی که به نظر میرسد دولت سیزدهم با همه پیچیدگیها و دردسرهایی که به همراه دارد، بر اجرای آن مصمم است. (نویسنده: حسین حسینی نژاد)
« خبرگزاری کرامت، راوی حقیقت »
در عصر فریب، در روزگاری که با جنگ روایتها توسط امپراطوریهای رسانه ای رو به رو شده ایم در زمانی که حقیقت را به گردباد میسپارند تا دیده نشود و در دنیایی که خاموشی را برای تاریکی میخواهند ما شمعی برافروخته ایم تا سر آغاز روشنایی گردیم، صدای بینوایان شدهایم تا روایت کنیم حقیقت را...
دفتر مرکزی خبرگزاری در محل ساختمان مرکز اطلاع رسانه و رسانه های نوین مجمع جهانی کرامت است.
تمامی فعالیتهای «خبرگزاری کرامت» در مسیر آگاهی بخشی و برای تعالی بینش است، این خبرگزاری زیر مجموعهای از مرکز اطلاعرسانی و رسانه های نوین «مجمع جهانی کرامت» بوده و فعالیت های آن با هماهنگی آن نهاد معظم صورت میگیرد. ضمنا بروندادها و محصولات متنوع رسانه ای این مجموعه حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه بوده و فعالیت های آن متاثر از تشکیلات مومنانه مجمع جهانی کرامت و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.