رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هدف ما از رتبهبندی معلمان آن است که جایگاه و منزلت آنان در جامعه و آموزش و پرورش ارتقا پیدا کند.
به گزارش خبرگزاری کرامت، امروز چهارشنبه (۲۴ آذرماه)، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگام مردم بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان را در دستور کار خود قرار داده و به بحث و تبادل نظر میپردازند.
جبار کوچکینژاد، رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگانی بود که درباره این طرح صحبت کرده و طی تذکری شفاهی، اظهار کرد: مجلس سه ماده از لایحه رتبه بندی معلمان را تصویب کرد و مابقی آن را جهت اعمال اصلاحات به کمیسیون آموزش ارجاع داد و آنان هم اصلاحاتی را در این لایحه ایجاد کردند.
وی بیان کرد: تغییراتی که در لایحه رتبه بندی معلمان صورت گرفته، باعث شده تا رتبه بندی معلمان به سمتی هدایت شود که به قانون خدمات کشوری مشابه شده است.
رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی از مواد لایحه رتبه بندی معلمان تغییرات زیادی داشته است؛ برای مثال در ماده ۷ این لایحه تعداد معلمانی که قرار است در رتبه بندی معلمان تعیین تکلیف شوند، محدود شده است در حالی که نباید این محدودیت وجود داشته باشد.
کوچکینژاد بیان کرد: این شیوه رتبه بندی باعث کاهش انگیزه معلمان میشود، رتبه بندی معلمان باید شفاف باشد اما این شیوه باعث میشود که حق و حقوق معلمان پایمال شود.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر شما وارد نیست. هدف ما از رتبه بندی معلمان آن است که منزلت و جایگاه معلمان را در جامعه اسلامی و آموزش و پرورش ارتقا دهیم.
وی متذکر شد: مجلس در ماده ۲ لایحه رتبه بندی معلمان مفاهیم مربوط به رتبه بندی را تعریف کرد و ما تأکید کردیم که رتبه بندی فقط برای معلمان است و ضمن احترامی که برای کادر اداری و خدماتی مدارس قائل هستیم اما معتقدیم باید جایگاه و منزلت معلمان بالاتر باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما در ماده ۲ کاملاً تعاریف را مشخص کردیم و برای مثال اگر مدیر یک مدرسه ۲۴ ساعت در هفته در کلاس درس هم حضور یابد و نقش معلم را ایفا کند، به عنوان معلم محسوب میشود و رتبه بندی معلمان برای وی هم اعمال خواهد شد.
در ادامه جلسه علنی روز (چهارشنبه ۲۴ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان ماده ۶ این لایحه با ۱۸۱ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند.
براساس ماده ۶ لایحه مذکور؛ در اجرای بند (۶) سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، حقوق و مزایای معلمان پس از اعمال رتبههای مندرج در ماده (۳) این قانون، به شکل زیر است:
۱- برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ده درصد (۱۰%)، مربی معلم پانزده درصد (۱۵%) علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم دوازده درصد (۱۲%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی، دانشیار معلم ده درصد (۱۰%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی و استاد معلم پنج درصد (۵%) علاوه بر افزایش رتبههای قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العادههای مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان، افزوده میشود.
۲- پس از اعمال بند (۱) این ماده، چنانچه حقوق و فوق العادههای هریک از معلمان از هشتاد درصد (۸۰%) مجموع حقوق و فوق العادههای هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه التفاوت تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد.
بر اساس تبصره ۱- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، تحت عنوان «فوق العاده رتبه بندی» و «تفاوت تطبیق» همه ساله متناسب با تغییرات حقوق و فوق العادههای هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران محاسبه میشود و مشمول کسور بازنشستگی نیز میگردد.
طبق تبصره ۲- دولت مکلف است همه امتیازات و درصدهای موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری را برابر سایر کارکنان دولت، به مشمولین این قانون اختصاص دهد و فوق العاده رتبه بندی موضوع این ماده علاوه بر امتیازات و درصدهای مزبور است.
بر اساس تبصره ۳- افرایش پرداختی ناشی از اجرای این قانون، از تاریخ ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ در سقف یکصد و بیست و پنج هزار میلیارد ریال (۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) پرداخت میشود و از ابتدای سال ۱۴۰۱ منوط به پیش بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی، به صورت کامل اعمال خواهد شد.
محمد مولوی با اصرار پیشنهاد خود را مطرح کرد و گفت: هیات رئیسه به چه مجوزی اجازه طرح پیشنهادات نمایندگان را نمیدهد، اگر اجازه طرح پیشنهادات بنده را نمیدهید، بنده فقط یک کیف در مجلس دارم.
وی در تشریح پیشنهاد خود گفت: در تبصره یک این ماده اعلام شده معلمانی که چهار سال متوالی در مناطق مرزی و عشایری یا مدارس استثنایی و ابتدایی خدمت کنند میتوانند در رتبه بعدی منتقل شوند. پیشنهاد من این است بعد از هر سال خدمت تمام وقت سه ماه از توقف در رتبه کم شود. این پیشنهاد بار مالی هم ندارد.
و همچنین به اعتبارات کم لایحه رتبه بندی معلمان انتقاد کرد.
در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: برای سال ۱۴۰۰ احکام معلمان بر رتبه بندی از ۳۱ شهریور صادر میشود لذا ۱۲.۵ هزار میلیارد در نظر گرفته شده و برای سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: منابع در نظر گرفته شده برای حقوق کارکنان هم جداگانه در نظر گرفته شده، که کاملا روشن و شفاف است.
در ادامه منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد: کمیسیون نیز با این پیشنهاد موافق است و گفت: پیشنهاد نماینده آبادان منطقی تر از متن لایحه است بر اساس این پیشنهاد یک سال حضور در مناطق محروم، عشایری یا استثنایی سه ماه، دو سال، حدود شش ماه و چهار سال شامل یک سال ارفاغ برای حضور در رتبه بعدی میشود.
علیرغم مخالفت دولت با این پیشنهاد نمایندگان با ۱۴۹ رای موافق با این پیشنهاد موافقت کردند.
در ادامه جبار کو چکی نژاد نماینده رشت پیشنهاد داد که قهرمانان ملی و بین المللی بعد از نخبگان بتوانند از مزایای رتبه بندی برخوردار شوند که پیشنهاد تصویب نشد.
در پایان نمایندگان با ۱۸۷ رای موافق، ماده ۵ لایحه رتبه بندی را به تصویب رساندند.
بر اساس ماده ۵ مصوب شد، کسب رتبه های بالاتر مستلزم حداقل پنج سال خدمت در هر یک از رتبه ها و کسب سایر شرایط لازم تعیین شده در آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.
طبق تبصره ۱ این ماده مقرر شد،دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی و مناطق محروم، مرزی و عشایری، به ازای هر سال خدمت ۳ ماه از سقف رتبه کاهش مییابد.
بر اساس تبصره ۲ دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع آیین نامه احراز استعدادهای برتر و نخبگی مصوب ۱۳۸۵/۶/۱۴شورای عالی انقلاب فرهنگی، صرفاً برای یکبار حداقل سه سال است.
طبق تبصره ۳حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب(۱۵) و(۲۱) سال است و ارفاقات مذکور در تبصره های (۱) و (۲) این ماده، از این مدت کسر میشود.
« خبرگزاری کرامت، راوی حقیقت »
در عصر فریب، در روزگاری که با جنگ روایتها توسط امپراطوریهای رسانه ای رو به رو شده ایم در زمانی که حقیقت را به گردباد میسپارند تا دیده نشود و در دنیایی که خاموشی را برای تاریکی میخواهند ما شمعی برافروخته ایم تا سر آغاز روشنایی گردیم، صدای بینوایان شدهایم تا روایت کنیم حقیقت را...
دفتر مرکزی خبرگزاری در محل ساختمان مرکز اطلاع رسانه و رسانه های نوین مجمع جهانی کرامت است.
تمامی فعالیتهای «خبرگزاری کرامت» در مسیر آگاهی بخشی و برای تعالی بینش است، این خبرگزاری زیر مجموعهای از مرکز اطلاعرسانی و رسانه های نوین «مجمع جهانی کرامت» بوده و فعالیت های آن با هماهنگی آن نهاد معظم صورت میگیرد. ضمنا بروندادها و محصولات متنوع رسانه ای این مجموعه حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه بوده و فعالیت های آن متاثر از تشکیلات مومنانه مجمع جهانی کرامت و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.