به گزارش خبرگزاری کرامت؛ مسئله جوانی جمعیت برای هر کشوری اهمیت ویژه دارد. اما این مسئله موضوع بسیار حساسی برای جمهوری اسلامی ایران است زیراً در سال ۱۳۶۸ برنامهریزیهایی برای کاهش نرخ باروری از 6/4 درصد به ۴ درصد در سال ۱۳۹۰ انجام شده بود. این اتفاق نه طی ۲۲ سال بلکه طی ۵ سال رخ داد. پیشبینیها میگوید ایران در سال ۲۰۳۰ به یک کشور پیر و سالمند تبدیل خواهد شد که معضلات اجتماعی بسیاری را به همراه خواهد داشت. این موضوع نیازمند کار کارشناسی و اقدام فوری است. برای اصلاح این روند مجلس و دولت فعلی و پیشین برنامهها و مشوقهایی را در دست اجرا داشتهاند.
برای مثال در بودجه سال آینده وام فرزندآوری از ۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با تنفس ۶ ماهه در نظر گرفته شده است. همچنین مقرر شده است ۵۰۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات ازدواج را برای کسانی که نمیتوانند وام ازدواج و فرزندآوری بگیرند در اختیار نهادهای حمایتی به منظور خرید جهیزیه و وسایل منزل قرار داده شود. از سوی دیگر در فروردین ۱۴۰۲ حق اولاد نسبت به فروردین سال قبل خود (۱۴۰۱) چهار برابر و حق تأهل نیز دو برابر خواهد شد. این امر برای دولت ۱۵ هزار میلیارد تومان بارمالی داشته است.
با این وجود و براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، در ۱۰ ماهه امسال ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ نفر در کشور به دنیا آمدهاند که نسبت به تولد ۹۳۷ هزار و ۷۴۹ نفر در ۱۰ ماهه سال گذشته کاهش ۴۴ هزار نفری (حدود 4/7 درصد کاهش) را نشان میدهد. همچنین با توجه به اینکه آمارهای تفکیکی ۱۰ ماهه سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در دسترس نیست، مقایسه آمار متولدین ۹ ماهه سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ نشان میدهد تعداد متولدین سال جاری کمترین تعداد فرزندآوری از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده است. قابل ذکر است کاهش فرزندآوری طی سال جاری در حالی است که ۵۰ درصد از تخصیص خودروی کشور از طریق قرعیکشی به طرح جوانی جمعیت داده میشود. همچنین تسهیلات قرضالحسنه نیز برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند صرف اعطای خودرو و وام نمیتواند مردم را به فرزندآوری تشویق کند. بخشی از علل کاهش زاد و ولد در کشور ریشه فرهنگی و سبک زندگی و بخشی عامل اقتصادی دارد که باید با کار کارشناسی برای آن برنامهریزی نمود. برای حل ریشههای فرهنگی و سبک زندگی باید فکری نو کرد و طرحی نو درانداخت، هر چند در حوزه اقتصادی وقتی معیشت لرزان است عدهای هم که به این اصل معتقدند کمیتشان لنگ میشود و دلشان میلرزد.
« خبرگزاری کرامت، راوی حقیقت »
در عصر فریب، در روزگاری که با جنگ روایتها توسط امپراطوریهای رسانه ای رو به رو شده ایم در زمانی که حقیقت را به گردباد میسپارند تا دیده نشود و در دنیایی که خاموشی را برای تاریکی میخواهند ما شمعی برافروخته ایم تا سر آغاز روشنایی گردیم، صدای بینوایان شدهایم تا روایت کنیم حقیقت را...
دفتر مرکزی خبرگزاری در محل ساختمان مرکز اطلاع رسانه و رسانه های نوین مجمع جهانی کرامت است.
تمامی فعالیتهای «خبرگزاری کرامت» در مسیر آگاهی بخشی و برای تعالی بینش است، این خبرگزاری زیر مجموعهای از مرکز اطلاعرسانی و رسانه های نوین «مجمع جهانی کرامت» بوده و فعالیت های آن با هماهنگی آن نهاد معظم صورت میگیرد. ضمنا بروندادها و محصولات متنوع رسانه ای این مجموعه حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه بوده و فعالیت های آن متاثر از تشکیلات مومنانه مجمع جهانی کرامت و تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.